Norweska Rada ds. Eksportu Ryb i Owoców Morza pod patronatem Klubu Szefów Kuchni w lutym i marcu br. zrealizowała projekt „Zdrowa Szkoła”. Celem przedsięwzięcia była edukacja młodzieży ze szkół gastronomicznych w zakresie zdrowego odżywiania, a także uświadomienie przyszłym kucharzom roli, jaką mogą odegrać w popularyzacji zdrowych, naturalnych produktów spożywczych.
Projekt „Zdrowa Szkoła” obejmował cykl 10 spotkań w szkołach gastronomicznych na terenie całego kraju. Prezentacje i pokazy kulinarne prowadzili znani szefowie kuchni – Robert Sowa i Grzegorz Łapanowski, przy wsparciu Konrada Birka i Krzysztofa Baranowskiego. Przy pełnych salach wypełnionych uczniami i nauczycielami z danej szkoły, eksperci kulinarni poruszali następujące zagadnienia: znaczenie wiedzy o zdrowym żywieniu, łosoś norweski jako element zdrowej diety, rola produktów regionalnych w promocji krajów i lokalnej gastronomii, produkcja żywności a zrównoważony rozwój, Slow Food i Fair Trade – nowe trendy w gastronomii, kariera w gastronomii i perspektywy młodych kucharzy.
W każdym z dziesięciu miast szkolenia cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Projekt „Zdrowa Szkoła” przeprowadzono w Białymstoku, Bielsku-Białej, Gdańsku, Katowicach, Kołobrzegu, Krakowie, Olsztynie, Warszawie, Wiśle i we Wrocławiu. Żywo prowadzone prezentacje, połączone z pokazami kulinarnymi i degustacją przyrządzonych dań zachęcały młodzież do aktywnego udziału w dyskusji.
To bez wątpienia najlepsza forma dotarcia do młodych ludzi i propagowania zdrowego stylu odżywiania. To również ciekawy i skuteczny sposób przeprowadzenia kampanii informacyjnej o łososiu norweskim, pochodzącym z krystalicznie czystych głębin norweskich fiordów. Przybliżenie uczniom norweskich ryb i owoców morza oraz zaprezentowanie ich walorów zdrowotnych i smakowych, to jeden z głównych celów Projektu.
Doświadczeni szefowie kuchni pokazali bogactwo możliwości łączenia zdrowych ryb z naszymi polskimi produktami regionalnymi. Jednym z serwowanych dań był przepyszny łosoś podawany z sosem serowo-szpinakowym i młodymi kiełkami. Młodzi ludzie powinni mieć świadomość, jak ważna jest promocja zdrowych i regionalnych produktów i jak wielką rolę mogą w tym odegrać właśnie oni – przyszli kucharze, osoby odpowiedzialne za wizerunek naszej gastronomii. A tym samym, za kondycję całego społeczeństwa, bo nie od dziś wiadomo że „jesteś tym, co jesz”. Kultura kulinarna, nawyki żywieniowe i wiedza na temat zdrowego odżywienia kształtują się już od najmłodszych lat, poprzez rodzinę i szkołę właśnie. Dobrze, by była to zdrowa szkoła!