W konferencji uczestniczyło ponad 40 osób – dziennikarzy, restauratorów i innych gości zainteresowanych turystyką kulinarną i promocją regionu Podhala. Podczas spotkania zaprezentowano projekt i nowy oryginalny produkt turystyczny – szlak kulinarny Smaki Podhala.
fot. Kronos Media
Na czele Kapituły projektu stanął Wiceprezes Fundacji Klubu Szefów Kuchni, znany i ceniony szef kuchni Robert Sowa. W swojej wypowiedzi podkreślił przede wszystkim ogromne znaczenie jakości i oryginalności w gastronomii. Zachwalał podhalańskie specjały, zauważając jednocześnie potrzebę stworzenia grupy liderów wśród restauratorów, którzy wyznaczą poziom jakości i nowe kierunki rozwoju, ale też zagwarantują turystom doskonałe jedzenie i profesjonalną obsługę. Zachęcał wszystkich szefów kuchni do rozwijania się dzięki projektowi Smaki Podhala - podnoszenia kwalifikacji, poszerzania wiedzy i zdobywania nowych doświadczeń. Obiecał udzielić wskazówek i porad oraz podzielić się wiedzą na temat nowych technologii.
fot. Kronos Media
Executive Szef Kuchni w Bukovina Terma Hotel Spa Sylwester Lis zapewnił, że projekt wykreuje lokalną elitę kulinarną, a turysta z mapą szlaku Smaki Podhala w ręku, będzie wreszcie wiedział gdzie zjeść charakterystyczne dla regionu potrawy, które będą smaczne, świeże i zdrowe. Zachęcał też lokalnych gastronomów do współpracy, dzielenia się doświadczeniami oraz do kuchennych eksperymentów i fuzji smaków.
Prezes Tatrzańsko-Beskidzkiej Spółdzielni Producentów Gazdowie Kazimierz Furczoń opowiedział o regionalnych produktach Podhala – o jagnięcinie, której wciąż zbyt mało na naszym rynku, o prawdziwym oscypku oraz o innych niedocenianych lokalnych i tradycyjnych wyrobach. Zachęcał restauratorów do zaopatrywania się u lokalnych producentów i obiecał pomoc w wyszukiwaniu odpowiednich miejsc i nawiązywaniu kontaktów z producentami.
Dyrektor Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych Stanisław Stachoń mówił o żywiołowym rozwoju gastronomii pod Tatrami ale też podkreślił potrzebę lepszej jakości, którą trzeba kreować, a niekiedy nawet wymuszać, ponieważ niestety rynek nie zrobi tego sam.
Wiceprezes Stowarzyszenia Oświatowego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Podtatrza Krystyna Zabrzewska podkreśliła, że nie byłoby produktów lokalnych i tradycyjnych bez obszarów wiejskich, a miasto Zakopane i inne podhalańskie miejscowości turystyczne, dzięki rozwiniętej gastronomii, dają doskonałe możliwości na promocję i sprzedaż tych produktów.
Prezes Tatrzańskiej Izby Gospodarczej Agata Wojtowicz opowiedziała z najdrobniejszymi szczegółami o projekcie Smaki Podhala i korzyściach z uczestnictwa w tej niezwykłej inicjatywie.
Nieco spóźniony Starosta Tatrzański Andrzej Gąsienica-Makowski na sam koniec spotkania podkreślił potrzebę promocji lokalnych produktów i zebrania w jednym folderze (na jednym szlaku) miejsc serwujących najlepszą podhalańską kuchnię, a następnie wymienił się z Robertem Sową ciekawymi gastronomicznymi anegdotami.
O lokalnej kuchni, jej genezie oraz najbardziej charakterystycznych produktach i potrawach opowiadała dr. Stanisława Trebunia-Staszel z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Na koniec zapewniła, że oryginalny szlak kulinarny z pewnością uatrakcyjni cały region i przyciągnie turystów, którzy chętnie spróbują podhalańskich specjałów.
Organizatorzy serdecznie dziękują za wysoką frekwencję i zachęcają do śledzenia dalszych losów naszego projektu. Już na początku listopada wyłonionych zostanie 30 ostatecznych uczestników, którzy przy wsparciu ekspertów i mistrzów kulinarnych, wykorzystując lokalne i tradycyjne produkty przygotują niezwykłe potrawy, które stworzą niepowtarzalny kulinarny szlak Smaki Podhala.
Honorowy patronat nad projektem objął Burmistrz Miasta Zakopane.
Zapraszamy na stronę www.smakipodhala.eu