W spotkaniu uczestniczyli m.in. Janina Ochojska (PAH), Robert Sowa, Magda Gessler, Anna Łuszcz i Albert Rynio. Polska Akcja Humanitarna szacuje, że ze sprzedaży książki zebrane zostaną fundusze, które pozwolą na ufundowanie 40 000 posiłków.
Zdjęcia: empik
Idea
"Gotuj z sercem" to coś więcej niż tylko pozyskanie i przekazanie środków pieniężnych na szczytny cel. Od początku projektu ważne było, aby zdobyć fundusze na dożywianie i równocześnie - inspirować oraz współuczestniczyć w tworzeniu tzw. społeczności - wspólnoty celu.
Wyzwań i problemów społecznych jest w Polsce bardzo wiele. Rozwiązanie większości z nich leży w gestii urzędów i instytucji rządowych. Jednak część z tych zadań może być znacznie efektywniej i szybciej rozwiązana przy wsparciu i pomocy organizacji pozarządowych lub koalicji międzysektorowych. Koalicje to swego rodzaju wspólnoty celów, które mogą być tworzone przez osoby prywatne, grupy, instytucje, organizacje, które poza zainteresowaniem, mają realny wpływ na rozwiązanie określonych problemów.
W projekcie "Gotuj z sercem" celem głównym jest dożywianie dzieci. Działamy w sposób, który każdej z zaangażowanych stron pozwala uzyskać korzyść z udziału w tej inicjatywie. Tworzymy ją na wielu poziomach i z wieloma partnerami, uczestnikami, sympatykami m.in.: Polską Akcją Humanitarną, restauracjami - ich właścicielami i pracownikami, Fundacją Klubu Szefów Kuchni, odbiorcami książki, mediami.
Książka
Tworzy ją 66 niezwykłych przepisów zebranych w 22 polskich restauracjach. Przedstawione potrawy to nie tylko uczta dla podniebienia. Przekonaliśmy się o tym przygotowując ilustracje do książki. Każde dzieło kulinarnej sztuki - przygotowane dla "Gotuj z sercem" przez utalentowanych szefów kuchni - to także uczta dla oczu. Zdjęcia w książce są niebagatelną inspiracją do samodzielnego stworzenia potrawy.
Pomysłodawcami i wydawcami książki "Gotuj z sercem" są Anna Łuszcz i Albert Rynio.
Partnerzy Gotuj z sercem - dla Pajacyka
Polska Akcja Humanitarna od 12 lat prowadzi „Program Pajacyk” mający na celu pozyskiwanie funduszy na posiłki dla niedożywionych dzieci. W ciągu jedenastu lat funkcjonowania, Pajacyk stał się jednym z najbardziej rozpoznawanych i wspieranych programów społecznych w Polsce. Dzięki hojności darczyńców mogliśmy zakupić już ponad 10 milionów obiadów dla głodnych dzieci. Corocznym podsumowaniem programu jest Świąteczny Stół Pajacyka – jednodniowa akcja, podczas której właściciele restauracji, pubów i kawiarni przekazują umowne 10% obrotu na rzecz niedożywionych dzieci. W tym roku akcja odbędzie się w niedzielę 5 grudnia, na dzień przed premierą książki "Gotuj z sercem". Całość dochodu z jej sprzedaży - pomysłodawcy i koordynatorzy projektu przekażą właśnie na „Program Pajacyk”.
Restauracje - to szczególne miejsca spotkań, gdzie wspólne spożywanie posiłków, przygotowanych według różnorodnych tradycji kulinarnych, łączy się z rozmową. Chcemy wykorzystać ten moment uwagi i zatrzymania w codziennym życiu. Restauracje, które przychylnie odniosły się do naszej propozycji udziału w projekcie 'Gotuj z sercem', to niezwykłe miejsca sztuki kulinarnej, które zgodziły się wykonać potrawy do wybranych przez siebie przepisów. Każdy z nich potem przenieśliśmy na łamy książki. Restauracjom współpracującym z 'Gotuj z sercem' udało się również zaangażować swoich pracowników - bezpośrednio w trakcie tworzenia naszego projektu. Współuczestniczyli w sesjach fotograficznych, zgłaszali sugestie dotyczące przepisów, pytali o wydanie książki. Jednocześnie projekt ten dał im poczucie dumy, że mogą pracować w miejscu, które aktywnie uczestniczy w jednej z najważniejszych akcji społecznych w kraju.
Bank Zachodni WBK – karta kredytowa „Akcja Pajacyk”, czyli produkt zaangażowany społecznie. Bank Zachodni WBK jest partnerem strategicznym „Programu Pajacyk”. Karta łączy zalety nowoczesnego produktu finansowego z ideą wspierania programu dożywiania dzieci w szkołach. W przypadku kart "Akcja Pajacyk", poza środkami za wydanie karty, Bank Zachodni WBK przekazuje Polskiej Akcji Humanitarnej także część wpływów z opłat, które uzyskuje w wyniku codziennego posługiwania się kartami przez ich posiadaczy. Zatem nie tylko wydanie, ale także każda transakcja dokonana nową kartą BZWBK jest równoznaczna ze wsparciem "Akcji Pajacyk". Klient nie ponosi żadnych dodatkowych, ukrytych opłat – wspiera Akcję kupując kartę i posługując się nią – zaś Bank oddaje na rzecz Akcji część swojego dochodu. Oznacza to, że wraz ze wzrostem aktywności klientów, ilością transakcji dokonanych przy użyciu karty, rośnie ilość środków przekazywanych na rzecz Programu Pajacyk.
Raz w roku klienci Banku Zachodniego WBK otrzymują informację dotyczącą wysokości kwoty przekazanej na rzecz Programu Pajacyk, dzięki czemu mają świadomość współuczestniczenia w rozwiązywaniu ważnego problemu społecznego, jakim jest niedożywienie dzieci. Dzięki aktywności i zaangażowaniu swoich klientów od 2002 roku Bank Zachodni WBK przekazał łącznie na wsparcie Programu Pajacyk 517 tys. zł. Współpraca BZ WBK z Polską Akacją Humanitarną została uhonorowana tytułem „Dobroczyńca Roku 2006”.
Bank Zachodni WBK jest partnerem idei oraz książki "Gotuj z sercem". W ramach współpracy Bank wspólnie z just cause i PAH animuje akcję promocyjną oraz działania PR w mediach oraz social media. Klienci Banku, którzy są posiadaczami karty kredytowej „Akcja Pajacyk” otrzymali rabat na zakup książki "Gotuj z sercem" i mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu autorskim. Bank promuje również książkę w systemie płatności on line na WystarczySiec.pl, podczas Taniego Kupowania Online oraz w systemie PayBack. Warunkiem uczestnictwa jest zakup "Gotuj z sercem" przez Internet (Kartą BZWBK lub Przelewem24).
Na fanpage BZWBK, na portalu Facebook, powstała dedykowana zakładka informująca o tym, że każda karta kredytowa „Akcja Pajacyk” to 10 posiłków ufundowanych przez Bank.
BP - to lider wśród zagranicznych koncernów paliwowych działających w Polsce. W roku 2010 BP została uznana za jedną z najsilniejszych marek na krajowym rynku B2B i uhonorowana przez międzynarodową organizację Superbrands tytułem Business Superbrand. Firma od początku swojej działalności w Polsce konsekwentnie realizuje strategię CSR - traktuje odpowiedzialny biznes jako element zarządzania firmą. Odpowiedzialność biznesu to część działań we wszystkich obszarach jej funkcjonowania. BP w Polsce otrzymała trzykrotnie tytuł Dobroczyńcy Roku, ostatni za rok 2009 dzięki głosowaniu internautów, a nominowało firmę do tytułu Stowarzyszenie WIOSNA, za Szlachetną Paczkę i Akademię Przyszłości. W latach poprzednich tytuł Dobroczyńcy firma zdobyła dzięki współpracy z PAH w ramach „Programu PAJACYK”. Ta współpraca jest ważnym elementem programu marketingowego BP, pierwszego na rynku polskim programu lojalnościowego, który włączył partnera społecznego. Dzięki współpracy z PAH – BP umożliwia przyłączenie się Klientów do akcji PAJACYK. Każdy uczestnik programu. PAYBACK może przekazać zgromadzone punkty na dożywianie dzieci - wyłącznie na stacjach BP.
W ramach współpracy BP z projektem 'Gotuj z sercem', książkę będzie można kupić w Wild Bean Cafe na stacjach benzynowych koncernu. "Gotuj z sercem" będzie prezentowana na specjalnie przygotowanych ekspozycjach książek wraz z informacją o możliwości przekazania dla PAH punktów w programie PAYBACK.
Fundacja Klubu Szefów Kuchni - powstała w 2008 roku z inicjatywy Klubu Szefów Kuchni - elitarnej organizacji, zrzeszającej najlepszych szefów kuchni w Polsce. Znani z telewizyjnych ekranów i najlepszych restauracji kucharze łączą siły, pomysły i entuzjazm, promując polską kuchnię i troszcząc się o edukację młodego pokolenia kucharzy. Celem działania Fundacji KSK jest kultywowanie narodowych i regionalnych tradycji kulinarnych, uzupełnianie wiedzy i umiejętności zawodowych członków "Klubu Szefów Kuchni", oraz organizowanie i pomoc w przeprowadzaniu pokazów, szkoleń, konkursów i wystaw. Fundacja dąży do zapewnienia właściwych warunków zawodowych kucharzom i cukiernikom; integruje środowisko szefów kuchni oraz osób współpracujących z nim, dba o poprawę warunków polskiej gastronomii. Zadaniem Fundacji jest kreowanie dobrych kulinarnych wzorców poza granicami Rzeczpospolitej: rozwijanie rodzimej gastronomii, wspieranie działań i współpraca na zasadach partnerskich ze wszystkimi stowarzyszeniami, skupiającymi w swych szeregach szefów kuchni i cukierni oraz kucharzy i cukierników z całej Polski, a także promowanie i wspieranie polskiej gastronomii w kraju i zagranicą, upowszechnianie wiedzy o gastronomii i ochrona interesów zawodowych i gospodarczych środowisk związanych z gastronomią.
Fundacja Klubu Szefów Kuchni objęła honorowy patronat nad wydaniem książki kulinarnej "Gotuj z sercem". KSK angażuje się w wiele przedsięwzięć charytatywnych. "Gotuj z sercem" to dla Fundacji szczególny projekt i pomysł na włączenie się w akcję dożywiania dzieci w całej Polsce. Tworzący Fundację szefowie kuchni są przekonani, że wspólne jedzenie posiłków łaczy się naturalnie z rozmową - dlatego KSK z całą odpowiedzialnością służy swoim doświadczeniem i wiedzą kulinarną oraz przyłącza się do dyskusji o dożywianiu dzieci. W ramach współpracy just cause i Fundacji, na spotkanie autorskie książki przygotowane zostały specjalnie zaprojektowane, mikołajkowe słodycze. Szefowie kuchni, m.in. Robert Sowa, byli gośćmi spotkania autorskiego.
Druk Intro S.A. jest jedną z najlepiej wyposażonych drukarni dziełowych w Polsce, specjalizującą się w druku i oprawie książek, albumów oraz podręczników szkolnych. Organiczny wzrost firmy od 1994 roku był możliwy za sprawą ciągłych inwestycji w poszerzanie oraz unowocześnianie parku maszynowego. Najwyższą jakość usług potwierdzają i gwarantują uzyskane certyfikaty jakości ISO 9001:2000. W 2007 roku Druk Intro S.A. zostało wyróżnione w rankingu najzdrowszych polskich przedsiębiorstw, dwukrotnie zdobyło tytuł Drukarnia Dziełowa Roku.
Obecnie zaangażowanie ponad 200 pracowników, wysoka jakość i rzetelność sprawia, że Druk Intro S.A. może podejmować się najbardziej wyszukanych i wymagających zleceń. Druk Intro S.A. poprzez swoje kompetencje i doświadczenie wspiera też poprawę życia społeczności lokalnych za sprawą udziału w projektach takich jak 'Gotuj z sercem'.
Grupa A5 od 2000 roku zajmuje się dystrybucją książek na rynek. Mamy w ofercie ok. 4000 tytułów. Znajdują się w niej publikacje z dziedzin takich jak: psychologia, humanistyka, biznes, historia, edukacja oraz literatura dla dzieci, albumy i tytuły beletrystyczne. Grupa A5 współpracuje z ponad tysiącem punktów sprzedaży w tym sieciami księgarń takimi jak: Matras, Dom Książki Białystok, Gdański Dom Książki. Obsługuje także hurtownie, Empiki oraz sieci sprzedaży prasy.
Od 2005 roku współpracujemy również z marketami - w chwili obecnej m.in. Tesco, Auchan, Leclerc, Carrefour, Real) oraz bibliotekami. 10 letnie doświadczenie pomaga nam w łatwym dostępie do wybranych kanałów dystrybucji oraz odpowiednim ich doborze w zależności od tematyki nowo wydanej książki.
Odbiorcy książki
Osoby, które interesują się gotowaniem - w książce znajdą przepisy z najlepszych restauracji w kraju oraz swego rodzaju kulinarny przewodnik po miastach i smakach. Kupując książkę automatycznie, każdy z nich, staje się darczyńcą i ma możliwość ufundowania posiłków dla dzieci. Można to robić również indywidualnie, przekazując środki finansowe albo klikając w brzuszek Pajacyka na stronach PAH.
PRZEPIS NA KSIĄŻKĘ KULINARNĄ
czego potrzebujemy:1 konkretnej idei
zespołu bardzo upartych osób
22 polskich restauracji
70 niezwykłych dań
6 partnerów
ponadto:
ok. 6 miesięcy
szczypty szaleństwa
słoja wyobraźni
łyżeczki snu
kilkadziesiąt tysięcy znaków i kilkadziesiąt zdjęć
zaangażowania i cierpliwości (proporcjonalnie)
Wykonanie:
Książkę wymyśl i pokochaj już na wstępie. Zaplanuj, że pomoże przynajmniej 40 tys. dzieci. Poszukaj godnego partnera, który wiedzą i doświadczeniem pomoże innym zrozumieć dlaczego ten przepis ma sens. Zwróć się do mistrzów kuchni w całym kraju z prośbą o wybranie najlepszych przepisów i wykonanie niezwykłych dań w ich restauracjach. Przejedź prawie 6 tys. km, by zobaczyć i sfotografować te dzieła sztuki - w chwilę po ich powstaniu. Potem spróbuj jak smakują i postaraj się nie prosić o azyl kulinarny w restauracji ... Po prostu dodaj podziw i zabierz tę chwilę ze sobą. Wracając - puść wodze fantazji i uważaj na światłach. W domu siądź, by w programie graficznym odtworzyć wymarzoną właśnie okładkę i pierwsze projekty stron. Krok po kroku łącz teksty i zdjęcia. Dobierz kolory i delikatne ornamenty. Mieszaj. Wybierz – miękka czy twarda oprawa? Poproś domowników o dobrą kawę. I o jeszcze jedną. Przeczytaj codziennie przynajmniej setkę maili i na wszystkie koniecznie odpisz. Zaplanuj kogo chcesz zaprosić na spotkanie autorskie, zadzwoń. Ustal termin w drukarni i dodaj przynajmniej kilogram nadziei. Nadal odpisuj na maile i chodź na spotkania. Każdy następny dzień przypraw odrobiną szaleństwa, która doda ci sił. Sprawdź teksty jeszcze raz słowo po słowie i złóż plik dla drukarzy. Kliknij enter. Odbierz telefon od znajomych i daj się wyciągnąć na kolację do znajomego szefa kuchni. Nadal mieszaj. Przez następne kilka dni staraj się nie mylić sąsiadów z przedstawicielami firmy kurierskiej, która ma ci dostarczyć pierwszy egzemplarz książki. Odpręż się. Po wizycie kuriera zadzwoń do wszystkich znajomych, z którymi tworzyłeś ten przepis i powiedz, że danie już gotowe. Poproś, by kupili książkę, która pomaga. A potem coś z niej ugotujcie. Z sercem.