Grecja – kraj pełen słońca, znakomitych turystycznych atrakcji, wysp i gajów oliwnych. Tradycyjnie kuchnia grecka kojarzy się z oliwą z oliwek, z zapachem czosnku, świeżymi warzywami i owocami morza. Tradycyjnie, ponieważ Robert Sowa udowodnił, że w kuchni greckiej olej rzepakowy z powodzeniem może zastąpić oliwę.
Robert Sowa w czasie warsztatów zaprezentował uczestnikom, jak można wykorzystać olej rzepakowy do przygotowania greckich potraw. Uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na grupy, z których każda gotowała jedną potrawę dla wszystkich obecnych osób. W ten sposób pod czujnym okiem Roberta Sowy i jego kulinarnego teamu (Krzysztof Baranowski, Sebastian Jakimiak, Monika Bielik, Tytus Czunikin–Krasowicki) powstało pięć tradycyjnych greckich dań.
W menu znalazły się: pikantna zupa rybna aromatyzowana olejem rzepakowym z pomidorami i papryką; wieprzowe kotleciki kofta z sałatką z cebuli i papryki z sosem tzatziki; krewetki królewskie smażone na oleju rzepakowym podane z pomidorami concasse i pastą z pieczonego bakłażana; polędwica z dorsza marynowana w oleju rzepakowym i świeżych ziołach podana z sosem pomidorowym z małżami, oliwkami i kaparami oraz pieczona jagnięcina podana z sałatką z arbuza, sera feta i świeżej kolendry z sosem miodowo-miętowym.
Okazało się, że olej rzepakowy godnie zastąpuje tradycyjnie wykorzystywaną w diecie śródziemnomorskiej oliwę. Jest świetną bazą do przygotowania sosów do sałatek ze świeżych warzyw, doskonale sprawdza się w aromatycznych marynatach do mięs, jest doskonałym tłuszczem do smażenia i dobrym dodatkiem do greckich zup rybnych – powiedział Robert Sowa.
Warsztaty kulinarne z Robertem Sową odbyły się w ramach kampanii edukacyjnej „Pokochaj olej rzepakowy”, która rozpoczęła się jesienią 2011 roku. Kampania ta ma na celu podniesienie świadomości na temat wartości odżywczych i zdrowotnych oleju rzepakowego oraz jego znaczenia w codziennej diecie i profilaktyce zdrowotnej. Program „Pokochaj olej rzepakowy” realizowany będzie w latach 2011-2014 na rynku polskim i łotewskim. Kampania jest finansowana przy wsparciu Unii Europejskiej i Rzeczpospolitej Polskiej, a jej organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju.
O kampanii „Pokochaj olej rzepakowy”
„Pokochaj olej rzepakowy” – kampania edukacyjna, ukazująca walory zdrowotne i odżywcze oleju rzepakowego trwa od jesieni 2011 r. Jej organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju. Program współfinansuje Komisja Europejska i Agencja Rynku Rolnego.
Olej rzepakowy, spośród popularnych olejów roślinnych, zawiera najwięcej niezbędnych w codziennej diecie nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3, które są deficytowe w diecie typu zachodniego. Jest on także bogatym źródłem witaminy E i prowitaminy A oraz pomagających utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi steroli roślinnych. Według raportu pt. „EURODIET”, opublikowanego przez Europejską komisję ekspertów ds. żywienia, Europejczycy muszą wprowadzić zmiany w sposobie odżywiania się, szczególnie w strukturze spożycia kwasów tłuszczowych. Jednym z najważniejszych problemów występujących w Polsce, jakie odnotowano w badaniu WOBASZ, jest bardzo niskie spożycie kwasów wielonienasyconych, istotnych w profilaktyce miażdżycy. Kampania edukacyjna „Pokochaj olej rzepakowy” powstała, aby uświadomić Polakom jak cenny dla zdrowia jest rodzimy olej rzepakowy, nazywany często „oliwą północy”. Celem kampanii jest podniesienie świadomości konsumentów na temat wartości odżywczych i zdrowotnych oleju rzepakowego oraz jego znaczenia w codziennej diecie i profilaktyce zdrowotnej – mówi Ewa Myśliwiec, dyrektor biura PSPO i kierownik projektu „Pokochaj olej rzepakowy”.
Program realizowany będzie w latach 2011-2014 na rynku polskim i łotewskim. Odbyła się już kampania informacyjna w Internecie i w prasie kobiecej, z uwzględnieniem tytułów poradnikowych, kulinarnych i parentingowych. W lutym 2012 roku zorganizowano briefing kardiologiczny, a w kwietniu briefing urodowy, poświęcony wykorzystaniu oleju rzepakowego w pielęgnacji urody. W przygotowaniu są kolejne materiały i wydarzenia ukazujące walory oleju rzepakowego z punktu widzenia diety i jego uniwersalnego zastosowania w kuchni. Wiosną 2012 r. odbywają się także akcje informacyjno-degustacyjne w supermarketach Real, jak również szereg działań skierowanych do środowisk opiniotwórczych.
Dużym wsparciem merytorycznym kampanii jest Rada Programowa złożona z wybitnych specjalistów, na czele z prof. dr hab. Krzysztofem Krygierem z SGGW w Warszawie. W skład Rady wchodzą ponadto: prof. dr hab. Artur Mamcarz – kardiolog z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, prof. dr hab. Wiktor B. Szostak z Instytutu Żywności i Żywienia oraz prof. dr hab. Piotr Socha z Centrum Zdrowia Dziecka.
Szereg ciekawych artykułów poświęconych olejowi rzepakowemu można znaleźć na stronie internetowej kampanii www.pokochajolejrzepakowy.pl. Z kolei zostając fanem strony „Miej więcej oleju w głowie” na Facebooku (www.facebook.com/olejrzepakowy), można niemal codziennie otrzymywać ciekawostki związane z olejem rzepakowym i wziąć udział w konkursach z nagrodami.
***
Więcej informacji na temat kampanii:
Biuro prasowe kampanii „Pokochaj olej rzepakowy”
Agnieszka Kuczyńska
biuroprasowe@pokochajolejrzepakowy.pl
tel. 795 576 400
Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju
Ewa Myśliwiec
e.mysliwiec@pspo.com.pl
tel. 667 678 328